Niečo o tlmičoch.


Tlmičje vlastne pružina ktorá je uzavretá v pevnom obale takže tlmič (v príkladnom stave) sa pohybuje iba v jednej osi, teda vodorovne k osi tlmiča. Tlmič sa nachádza vo vačšine moderných automobilov spolu so samostatnými pružinami. Nebolo tomu tak ale vždy.motorka.jpg
Predchodca tlmičova pružín v autách boli listové perá. Takéto pero možete vidieť na starých kočoch ťahaných koňmi ale aj na moderných dodávkách a pickapoch. Listové pero bolo jednoduché a pohodlné riešenie pruženia vozidla, ale rokmi, so zvyšujúcou rýchlosťou vozidiel sa vozidlá nedali udržať na ceste pretože listové pero má nevýhodu tú že síce krásne pruží, ale pruží aj do strán a dopredu a dozadu a nielen hore dole ako by malo. Takže kvôli tomuto dôvodu má väčšina áut tlmič.
Vo všeobecnosti má tlmič za úlohu prenášať vibrácie od povrchu cesty a tým nám spríjemniť jazdu ale aj ochrániť dôležité časti auta pre vibráciami. Tlmič je dôležitá časť vozidla a mnohý jeho údržbu zanedbávajú a vymenia ich iba kvôli neúspešnom pokuse o získanie technickej kontroly. Auto ktoré nemá v poriadku tlmiče, má razantne horšie jazdné vlastnosti, popritom to už sami viete cítiť keď sa auto moc nakláňa pri prejazde zákrut. V najhoršom prípade to môže skončiť až prevrátením aj v malých rýchlostiach.motor.jpg
Poruchy tlmičoch môžu byť rôzne. Väčšina tlmičov sú olejové a tesniace krúžky popraskajú a olej začne z tlmiču tiecť čiže sa vnútorná pružina tlmiča bude pohybovať vo viskozitne veľmi riedkom prostredí a opäť sa auto správa neovládateľne lebo tlmič bol navrhnutý aby pracoval s olejom ktorý ho zároveň chladí a maže. Porucha sa môže vyskytnúť aj na úchytoch tlmičov keď zhrdzavejú misky tlmičov alebo celé jeho uchytenie v karosérií a tlmič prerazí do karosérie. Tlmiče ale aj nestálych tlmením na cestách strácajú svoju účinnosť pretože vnútorná pružina prejde únavou materiálu a nie je schopná naďalej fungovať ako nová. 
Pre tieto dôvody je vhodné skontrolovať stav tlmičov nielen pred technickou kontrolou!